Mordet på Marat: samma scen, olika perspektiv

13 juli 1793 mördades den franske revolutionären Jean-Paul Marat av girondisten Charlotte Corday. Mordet på den badande Marat fick stora konsekvenser – däribland åtskilliga avrättningar – och kom också att bli ett viktigt motiv i konsten.

Så ock i propagandan. Jämför Jacques-Louis Davids skildring, målad kort efter mordet, med Paul-Jacques-Aimé Baudrys drygt 60 år yngre målning:

Marat Corday

Samma scen, olika perspektiv. Vem är mördare och vem är offer? Vem är monster och vem är martyr?

Även om de båda skildringarna av mordet på Marat visar på de skilda stämningarna i revolutionens Frankrike och i Napoleon III:s kejsardöme, så förenas de i ett avseende: de erbjuder båda utmärkta exempel på bildens propagandistiska funktion och retoriska slagkraft.


Prenumerera på denna blogg medelst RSS

0 kommentarer till “Mordet på Marat: samma scen, olika perspektiv”


  1. Ännu inga kommentarer

Lämna en kommentar

You must login to post a comment.